Tísňové volání 112 - dovoláte se pomoci?

2. srpna 2006 v 15:55 | Filip Černý
"Když potřebujete záchranku , nemáte volat na linku 112, ale klasicky 155," řekl mi jeden ze středočeských hasičů, a dost mě tím překvapil. Tohle čas od času říkají do médií lékaři z rychlé záchranky, aby tak vytvářeli tlak na zachování národního čísla pomoci 155. Od hasiče, kteří systém 112 provozují, jsem to slyšel poprvé.

Stáli jsme uprostřed moderního velína v kladenské centrále a koukali na rozsvícené monitory a jednu ohromnou centrální mapu, na které poblikávala světýlka znázorňující jednotlivé týmy hasičů v terénu. Tenhle systém umí úžasné věci. Když třeba voláte mobilem o pomoc a nevíte, kde vlastně jste, operátorce se objeví na mapě prostor, kde byste se mohli nacházet. Někdy je přesnost +/- až 300 metrů. Nebo, když mluvíte španělsky a telefonistka zrovna neumí, najde si v systému jazykově líp vybavenou kolegyni, která sedí v kterémkoliv call centru v republice, a přepojí vás tam. Ona zase umí vyslat hasiče nebo záchranku z jiného koutu republiky.
Jenže k čemu to všechno, když voláte o rychlý výjezd lékaře, jste zmatený, všechno vysvětlíte, oni vás pak přepojí na klasickou 155 a tam se někdo jiný ptá na ty samé věci? Nebo to špatně pochopíte a při přepojování zavěsíte, protože už jste přece všechno řekl? A operátorka na 112 se pak dohaduje s kolegyní na lince 155, kdo vám zavolá zpátky a vám třeba zrovna klekne baterka? Nebo si představte, že telefonistka na 112 získá informace o bouračce: "Zranění? Nevím, asi tady nejsou, jen se tady motá nějaký Rom". Napíše to do počítače, bez komentáře to pošle takovým speciálním icq klientem policii (říká se tomu datová věta), a hovor raději ještě přepojí záchrance na 155. Tam ale záchranář zjistí, že jsou na místě dva lidi v bezvědomí. Police už se to nedozví. To si nevymýšlím, to se skutečně stalo.
Zajímavá věc tenhle lidský faktor. Pochopil jsem, že na tísňových linkách se projevuje ještě silněji než jinde. Když selže, technologie to nezachrání. Ale i naopak. Technologie nedokáže kreativní domluvu několika lidí nahradit.
V celém sporu, zda volání na linku 112 zdrží výjezd záchranářů nebo naopak pomůže rychle vyslat všechny složky záchranného systému, jde právě o lidský faktor. Hasiči dostali od státu ohromný balík peněz na pronájem unikátní technologie 14ti telefonních center, ale nenašli shodu se zdravotníky, jak bude celá linka organizovaná. Při jednání byla několikrát tak vyhrocená situace, že hasiči vyzývali zdravotnictví, ať si linku 112 vezme na bedra samo. Nedomluvili se do teď. To je dost zásadní selhání vlády, která by měla celý projekt koordinovat. Žádný takový koordinátor ale neexistuje a tak se mouchy vychytávají za plné provozu a na úkor lidí, kteří potřebují pomoc.
Zdá se, že jedinou šancí, jak komunikaci mezi záchranáři urychlit, je pojmout stodvanáctku jako přepojovací dispečink. Chcete záchranku? Hned přepojuji. Pak ale byl unikátní projekt s nejmodernější technologií pojatý zbytečně velkoryse.
Kam tedy volat, abyste dostali co nejrychlejší pomoc? Při potřebě doktora bych se určitě obrátil na klasickou 155. Pokud jde například o velkou havárii, kde jsou potřeba i hasiči volal bych asi 112. Vlastně si nejsem jistý. Proč nám to ale neřekne stát? Hasiči dnes propagují linku 112 stejně rozsáhle jako pojali celý projekt. Když jsem se ptal, proč přesvědčují lidi, aby volali 112, i když systém není plně funkční, mluvčí hasičů jen nesmyslně kličkoval. Je na čase, aby někdo začal kopu chyb v tomhle projektu řešit. Jde přeci jen o hodně. O lidské životy.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 stržínek rostislav | E-mail | Web | 3. srpna 2006 v 14:19 | Reagovat

pane černý, přečetl jsem si Váš článek v dnešní mf. máte pravdu pobyt v nemocnici je nebezpečný, jsem v invalidním důchodu jen proto, že mě lékaři dvakrát vyhodili z nemocnice jako obtížnou osobu, až když mě tam přivezli   zežloutlého a už hodně slabého tak jsem uslešel otázku: proč jste nepřišel dřív?  o dva týdny později  udělaná operace žl. kamenů mě stála normální život, teď jen čekám  na to poslední.. ale v papírech je všechno v pořádku.(OVŠEM DOSTAL JSEM INVALIDNÍ DŮCHOD) měl jste možná štěstí, že tam byl s Váma Váš otec. kdybych po dvou měsících neodmítl další  lékařskou péči a nezaplatil si pobyt v lázních tak už byl dávno konec. dovedu si  dobře představit člověka který nemá peníze jak     končí svůj život u našich zdravotníků s představou, že je v nejlepších rukou! přeju Vám mnoho štěstí v životě (ta firma, která je na www už samozřejmě neexistuje a také číslo mobilu je jiné, kdyby jste se chtěl přesvědčit,  tak nové číslo je :  605 962 125  OMLOUVÁM SE, ŽE JSEM SE TO NAPSAL POD ČLÁNEK KTERÝ  JE  O NĚČEM JINÉM

2 Černý | 4. srpna 2006 v 14:31 | Reagovat

Re: Děkuji za kontakt a informace. Přeji hodně štěstí a držím palce.

3 Rampušák | Web | 6. srpna 2006 v 19:33 | Reagovat

Máte recht ale v našem státě je to už hold taková tradice všechno stížit je to celé postavené na hlavu jak na to ti chudáci klienti příjdou nejhorší na tom je že mnohdy jde o minuty a oni se tam u toho telefonu ty operátorky dohadují jak malý děti jeden můj kamarád mi povídal že jeho děda nějak omdlel, nevím přesně co to bylo (to už je totiž dávno co mi to říkal) tak zavolal na záchranou službu a oni mu to nevěřili tenkrát mu bylo tuším 10let tak se tam pět minut dohadovali jestli vůbec říká pravdu nebo ne nakonec naštěstí přijeli a dědu zachránili ale myslím si že to mohlo být okamžitě a bez zbytečných průtahů.Jinak vám přeji pěkné léto a mnoho úspěchů v té krásné práci co děláte.Mohu se vás zeptat jak se vůbec stát takovým publicistou reportérem protože by mě tato práce asi hodně bavila a nevím na jakou školu s tímto zaměřením jít. Vím že mám jít na nějakou střední ale nevím kam pak? Děkuji za odpověď

4 Rampušák | Web | 8. srpna 2006 v 11:39 | Reagovat

Mockrát dík :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama