Lístky na MS ve fotbale? Nic pro chudáky...

26. dubna 2006 v 9:50 | Filip Černý
Asi by nebylo tolik vášní kolem fotbalu, kdyby se funkcionáři naučili být k veřejnosti otevření. Když jsem zjišťoval, jak probíhalo losování mezi zájemci o lístky na MS ve fotbale, narazil jsem na tajnůstkaření, které nedávalo smysl.
Českomoravský fotbalový svaz například odmítá odpovědět na otázku, kolik přesně vstupenek prodal fanouškům. Během několika týdnů vzájemné komunikace s mluvčím PhDr. Tichým, jsem slyšel stále dokola: Dostali jsme z Německa 32 tisíc lístků, 1/3 jsme rozdali sponzorům a klubům a 2/3 jsme dali do losování fanouškům. Vylosování zájemci si je budou moci koupit. "Proč nezveřejníte přesné číslo, když ho máte v počítači?" ptal jsem se. "My jsme tu sumarizaci takhle přesně nedělali," odpovídal mi stále pan Tichý. Proč na svazu neudělají jeden klik myší a neřeknou přesné číslo? Možná by se pak ukázalo, že v rukách fanoušků skončilo míň lístků než svaz tvrdí.
Během mého natáčení pořadu Reportéři ČT jsem také našel dobrý tip, jak vyhrát možnost koupit si vstupenky na šampionát. Bohužel pozdě.
Českomoravský fotbalový svaz fanoušky na svých stránkách upozornil, že budou při losování "přednostně uspokojeny žádosti fanoušků o lístky na všechny zápasy". Nenápadně vypadající formulka měla výrazný dopad. Spočítali jsme, že 252 zájemců vyhrálo možnost koupit si lístky na všech sedm zápasů českého týmu (pokud mužstvo postoupí). Kdyby svaz losování nijak neupravoval a počítač losoval skutečně náhodně, získat kompletní sadu lístků by bylo nemožné. Experti z matematicko-fyzikální fakulty takovou možnost vyčíslili jako 1:183351664. Šance, že vsadíte sportku a vyhrajete první cenu je 13krát větší!
Jenže fotbalový svaz potřeboval mít jistotu, že prodá najednou všechny lístky až po finále. FIFA totiž poslala do Prahy kompletní balík a žádná šance dokoupit vstupenky později už nebude. Čeští funkcionáři potvrzují, že měli obavy, aby se lístky na postupové boje vůbec prodaly a to přesto, že FIFA bude peníze za lístky na neuskutečněné souboje (tým nepostoupí)vracet. Fanoušci prý měli zájem hlavně o skupinu. Byl to strach oprávněný, když fandové žádali o více než 140 tisíc vstupenek a prodávalo se jich tak 20 tisíc? Nemyslím.
Na zvoleném způsobu losování jsou nejzajímavější jeho vedlejší efekty. Zvýšil se totiž počet těch zájemců, kteří odešli z losování s prázdnou, zatímco ti, co byli vylosováni, měli mnohem větší šanci získat vstupenky hned na několik různých zápasů. Tak vznikly dvě skupiny: úzká skupina šťastlivců a drtivá většina nešťastníků. Naše zjednodušené výpočty ukázaly, že všechny zápasy českého mužstva ve skupině Mistrovství světa uvidí více než 800 žadatelů. Více než 800 zájemců tedy vytáhl počítač u každého ze tří zápasů, pravděpodobně i díky tomu, že žádali o všechny vstupenky. To je velmi vysoké číslo, když si zároveň uvědomíme, že více než 11 000 lidí nevyhrálo ani jeden lístek.
Docent Zdeněk Hlávka z matematicko-fyzikální fakulty UK provedl na můj popud zjednodušující výpočet, ve kterém by hypoteticky byl přidělen jedné žádosti jeden lístek (ve skutečnosti to mohly být až čtyři na zápas). Vyšlo, že při opravdu náhodném losování mohlo být 29% fanoušků uspokojeno na zápasy ve skupině a mohli získat lístek na jeden zápas. Při algoritmu upraveném ČMFS by to bylo ale jen 15,5%.
Je jenom logické, když se teď vstupenky objevují na černém trhu. Jeli byste vy na všechny zápasy, kdyby Češi postoupili až do finále? Jezdili byste každých pět dní 1000 kilometrů do Německa a zpátky? Nebo byste si zaplatili ubytování, které jen stěží pořídíte levněji než za 900 za noc? Dali byste za lístky od 14ti do 52ti tisíc korun?
Takže, kdo pojede na fotbal do Německa? Ten, kdo vsadil na kouzelnou formulku na stránkách ČMFS a sehnal několik desítek tisíc korun, nebo ten, kdo dnes koupí lístek na černém trhu s přirážkou 200 nebo také 1200 procent.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Fakiz | E-mail | Web | 24. října 2011 v 23:49 | Reagovat

Pravdu díš....:-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama